سم آلتمن رهبر رویایی شرکت اوپن ای آی، سازنده چت جی‌پی‌تی که درست یک سال پیش تمام معادلات فناوری جهان را به هم ریخت، او که هوش مصنوعی مولد را به موضوع شماره یک جهان تبدیل کرد و پنجره‌ای نوین به روی شیوه آموزش، استفاده از نیروی کار و تجربه کاربر باز کرد، روز جمعه در اقدامی غیرمنتظره توسط هیأت مدیره شرکت از کار برکنار شد.

اخراج او از اوپن ای‌آی دنیا را در بهت فرو برد.
این اقدام بی‌مقدمه موجب نگرانی طرفداران فناوری در سرتاسر دنیا شد و پیامدهایی به دنبال داشت که قطع به یقین در محاسبات عزل‌کنندگان او نیامده بود. این چهره جوان که گفته می‌شود، مشکلش با هیأت مدیره تمایلش به توسعه شتابان بوده است، سرمایه‌ای عظیم برای مایکروسافت محسوب می‌شود. مایکروسافت، همان غول فناوری است که با حمایت مالی میلیاردها دلاری از استارت‌آپ نوپای اوپن ای‌آی این مجموعه را به اوج شکوفایی و شهرت رساند.
این شرکت در واکنش به تصمیم هیأت مدیره، بلافاصله آمادگی خود برای استخدام آلتمن و دیگر بنیان‌گذار اوپن ای‌آی، گرگ براکمن که در اعتراض به برکناری آلتمن استعفا داده بود، را اعلام کرد. 
اتحاد و همبستگی داخلی این استارت‌آپ سبب شد، حدود ۷۷۰ کارمند آن اعتصاب کرده و خواهان استعفای دسته‌جمعی هیأت مدیره و بازگشت آلتمن شوند.
از طرفی طوفان بزرگتری که این اقدام ایجاد کرد، در میان تنظیم‌گران فناوری در سرتاسر جهان و به ویژه اتحادیه اروپا بود. آن‌ها قصد داشتند، در تدوین مقررات مربوط به هوش مصنوعی بخش اعظم مسئولیت را به خود شرکت‌ها بسپارند. این حرکت نابخردانه موجی از نااطمینانی نسبت به وعده‌های مدیران شرکت‌های فناوری به وجود آورد و این دغدغه را مطرح ساخت که وقتی به شرایط داخلی شرکت‌ها و ثبات داخلی آن‌ها نیز اطمینانی نیست، وعده و وعید آن‌ها چه اعتباری دارد.
در مجموع، همه آنچه ذکر آن رفت، افزون بر موج سهمگین نارضایتی افکار عمومی سبب شد، کمتر از یک هفته ورق روزگار برگردد… سم آلتمن با اقتداری بیشتر به همراه دوستانش به سمت پیشین خود بازگشت و هیأت مدیره جدیدی معرفی کرد. هیأت مدیره سابق عزل و معادلات دگرگون شد.

طیبه بابایی

پژوهشگر فضای مجازی و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل